En söndag i Freo

Denna härliga, lediga söndag tillbringade jag och Sara i Fremantle (Freo) där vi besökte den omtalande marknaden. Vi var inte de enda som hade detta som söndagsnöje, vilket märktes redan på tåget. Marknaden var fullproppad och bjöd på massor av färsk frukt & grönsaker, kryddor, te, mat från världens olika hörn, kläder samt inredning . Fremantle ligger en liten bit utanför Perth, cirka 30 minuter med tåg. Efter vi shoppat klart på marknaden tog vi en fika nere vid hamnen och njöt i solen.

Semesterveckorna

Under de första två (eller tja, tre) veckorna så hade vi semester. Vi bodde på ett hostel där vi hade ett fyrbäddsrum som vi delade med en annan tjej. Första gången någonsin som jag bodde på ett hostel, och det gick faktiskt över förväntan. Det enda negativa var kackerlackorna i duschen.. men de kommer man inte ens undan fast man bor i lägenhet. Vi hann bo där i nästan en vecka, innan vi hittade vår fina lägenhet. Det var snabba puckar när vi skulle flytta in - visning på lördagen och sedan ringde de på söndagen och frågade om vi ville ha lägenheten och kom sedan 45 minuter senare och skjutsade oss så att vi skulle slippa bära packningen. Så söta!

Under semestern så spenderade vi mycket tid vid stranden för att jobba på brännan och för att ha tillgång till vattnet när vi ville svalka oss i den 40-gradiga värmen. Vi gick även väldigt mycket och försökte lokalisera oss. Vi blev helt förälskade i Perth och kunde inte förstå att det var här vi skulle bo i fem månader!

Lite bilder från första tre veckorna:
Bleka och trötta första dagen

Cottesloe beach

Viktigt att kydda sig mot solen när man är bränd

Öl på en uteservering

Nere vid Swan River

Swan River

Första besöket i alkoholbutiken

En utekväll på Claremont Hotel

Flygresan

Vi åkte den 2:a februari från Arlanda och landade i Perth på kvällen den 3:e. Sammanlagt tog resan ca 21 timmar, med en mellanlandning i Dubai. Jag tycker att det gick mycket smidigare och snabbare än vad jag trodde, jag kollade inte ens på en enda film under resan?!  Man kan ju undra vad jag gjorde, flummade runt som vanligt och sov som en stock i perioder antar jag. Sara drog ned stolsbrickan framför henne och somnade med huvudet på den.. Sen fick man ganska mycket mat och fika serverat, vilket gjorde att man hade lite att göra. Allt som allt så har jag ett bra minne av min första långflygning, och kan rekommenera Emirates! Jag och Andreas ska flyga hem med dem sen i Juli också.

Jag bor i Perth!

Som rubriken lyder så har jag nu flyttat iväg till andra sidan jordklotet; till Perth, som ligger på Australiens västkust. I nästan sju veckor har jag vart här nu och jag har börjat komma in mig i vardagen. Det är en helt annorlunda vardag där allting blir lite lättare och lite roligare. Vädret är kring 30 grader varje dag och att vakna av ljuset på morgonen bidrar nog till att allt blir smidigare. I en mysig, liten, ljus tvåa bor jag med två av mina bästa vänner Sara och Johanna. Att omge sig med människor gör att hemlängtan minskar och att jag sällan känner mig ensam. Sen har vi träffat massor av härliga personer som förgyller dagarna!

Det var en liten update av hur läget ser ut. Jag ligger ganska efter med min bloggning just nu.. Vi fick äntligen internet förra veckan efter en massa krångel. Så jag tänkte helt enkelt bomba bloggen med en massa inlägg, så att ni får hänga med från början. Kul va??;)

Avresa

Den 2 februari 13.00 går flyget mot Perth och jag är sjukt nervös. Som tur är har jag tre tjejer med mig som sällskap under den 21 h långa resan till andra sidan jordklotet. För er som inte vet så ska jag bo i Perth och studera på University of Western Australia under vårterminen. Det kommer bli en del plugg, men det är äventyret och uppleverserna som lockar allra mest. Då skolan inte börjar förrän 24 februari så kommer de första veckorna vara semester och en chans att lära känna staden. Vi ska bo på Hostel en vecka när vi kommer fram och sedan har vi förhoppningsvis hittat ett mer permanent boende.

Ge mig sol, värme, vackra stränder, surfing, kängerur och semester NU!

ANTAGEN

Med en nervös klump i magen och darrande fingar skyndade jag mig under rasten att logga in på antagning.se och kika på vad jag fått för besked. Ville inte hoppas på för mycket, med rädslan av att bli besviken, men av någon anledning så kände jag på mig att det var min tur att få ett positivt svar. Och mycket riktigt. Det första jag såg var en grön text med stora, feta bokstäver som gapade: ANTAGEN. Jag ska alltså flytta till Uppsala nu i januari och studera till sjukgymnast. Jag trodde aldrig att jag skulle komma in. Får man vara såhär lycklig?

Måndagskväll

Måndagar ligger inte på min top-10-lista. Hatar att det är långt till helgen och att en heeel jobbvecka står på tur. Men det kan absolut bli enklare när man får sovmorgon och sedan kommer hem till världens mysigaste lägenhet. Vi fixade inför advent igår och det blev så fint! Kan visa er lite bilder imorgon om ni vill? A har redan lagt sig och sovit. Jag slutade 8, så jag känner mig ganska så pigg ännu. Dock börjar jag 7 imorgon bitti, så jag ska nog krypa till kojs jag med. Imorgon kommer Lina på besök, det ser jag fram emot!

Sjukling

Det var inte igår, hörrni. Jag vet inte varför, faktiskt. Kanske har jag inte haft lust eller så har jag bara tyckt att det var skönt att vila lite från skrivandet. Idag är jag i alla fall hemma från jobbet eftersom jag är sjuk. Har en sådan jäkla hosta, vilket inte är så lämpligt när man pratar i telefon hela dagarna och hostar folk i öronen. Jag tog mig en lååång sovmorgon och ska nu äta lite grann och kolla på serier. Älskar att det är så mörk och mysigt ute - riktigt trist väder. Då får man sitta inne! Om några timmar kommer min pojk hem och då ska han få ta hand om mig. Jag måste bli frisk tills på lördag då vi ska ut och fira min fina vän Lina. Det tänker jag inte missa för allt i världen:)

The three musketeers

Den här filmen såg vi igår! Den var verkligen sevärd, så jag tycker att ni ska ta och masa er iväg till närmaste bio snarast. Den får 4/5 i betyg av mig. Efter bion så åkte jag och tjejerna hem till mig där vi bara satt och pratade en massa och tog sedan en biltur. Mys!

You shoot me down, but I won't fall. I'm Titanium.

Idag har jag bakat bullar för fösrta gången i mitt liv! Hur goda som helst (enligt mig) och jag fick bra betyg av familjen som var här och provsmakade. Nu ska jag ta och sticka ner på stan. Ska på bio med Sara och Lina, vilket ska bli jättemysigt.
Hörs senare!

Sometimes we get on like fire, sometimes we're stubborn like rain

En helt vanlig fredag, egentligen. Jag har fått jobb och börjar redan på måndag. Hösten visar sig från sin bästa sida med 20 grader och vackra löv i olika färger som faller. Bra serier som bara väntar på att jag ska se dem. Tända ljus i hela lägenheten och egen tid. Fina, fina vänner och familj som alltid finns där. Att göra saker för första gången och inse att det inte är så svårt. Att bara vara. Ibland uppskattar jag mitt liv lite sådär extra mycket, och en sådan dag är idag. En vanlig fredag.

Åter på svensk mark

Igår morse 05.30 rullade vi in på gatan här hemma. Känslan av att få sova i vår egna säng är obeskrivlig. Det känns skönt att vara hemma igen. Resan har vart underbar och jag känner mig otrolig utvilad och redo för att återgå till vardagen. Har även hunnit träffat båda mina familjer och även pratat ikapp med vänner. Har saknat alla så mycket<3

Det är okej att känna

Adjö kalla Sverige!

För nu har jag SEMESTER! Tjoho! Efter 13 veckor av slit så ska jag och min andra halva iväg och njuta i två veckor. Sol, bad, god mat och kalla drycker. Det här är vi tamesjutton värda. Inatt bär det av till arlanda och sedan vidare till Turkiet. Vi ses om två veckor igen!

Ha det så bra!
Puss

Cause you know that I'm always all for you

Efter att ha tvättat och städat lägenheten så är jag värd en kväll i soffan. Idag blir det SATC - the movie, det var så längesedan jag såg den nu. Andreas är och jobbar, så det blir en kväll för mig själv. Men det kan vara mys det med:) Imorgon är det f-r-e-d-a-g! Can't wait.

Angelica heter jag och är 23 år. Jag är en glad och positiv person som försöker se livet från den ljusa sidan. Bor i Uppsala där jag studerar till fysioterapeut. Är förlovad med min Andreas.
Mellan februari och juni 2014 är jag utbytesstudent i Perth, Australien och ni är välkomna att hänga med på min resa!